Presentatiebeheer koppelt als eerste met EPIC in Amsterdam UMC

Door: Bossers & Cnossen
Geschreven op: 23 januari 2019

Categorie

Tags

Werken bij Bossers

#werkenbijbossers

Presentatiebeheer koppelt als eerste met EPIC in Amsterdam UMC

EPD leverancier EPIC geeft aan dat Presentatiebeheer als eerste partij het voor elkaar heeft gekregen om met een actieve push-functionaliteit vanuit EPIC, informatie te ontvangen voor narrowcasting. Wij spraken met onze specialist Robbert van der Veen en met Guus Mollet, projectleider narrowcasting van het Amsterdam UMC.

Wat is Epic?

Epic is de leverancier van een Elektronisch Patiënten Dossier (EPD). Een EPD is een softwaretoepassing waarbij medische patiëntengegevens in het ziekenhuis digitaal bewaard en beschikbaar gemaakt worden om het zorgproces rondom een patiënt te ondersteunen.

Presentatiebeheer heeft als eerste gekoppeld met EPIC, Gefeliciteerd!

Wat hebben jullie precies gekoppeld? Robbert, B&C; “In samenwerking met Amsterdam UMC laten we nu rechtstreeks vanuit EPIC een overzicht van de spreekuren inclusief uitlooptijden zien op de schermen. Zowel bij het Amsterdams UMC als het UMC Groningen halen we patiëntoproepen rechtstreeks uit EPIC en wordt dit getoond op het scherm, inclusief de ruimte waar deze verwacht wordt. We hebben een live export met de agenda’s van de artsen en bij het UMC Groningen is er een rechtstreekse lijn vanuit EPIC”.

Guus, waarom wilden jullie zo graag koppelen met EPIC?

Guus, Amsterdam UMC; “De vraag kwam vanuit de raad van bestuur om oproeptijden te kunnen tonen, zodat patiënten weten waar ze aan toe zijn. Handmatig zit er altijd een mens tussen wat de kans op onjuiste informatie verhoogt, tijd kost en de ervaring is dat het dan gewoon niet gebruikt wordt. Bovendien ben je niet actueel genoeg. Daarnaast hebben we intern en onder patiënten een enquête gehouden en ook daar kwam het gemis van de wachttijden naar voren.“

Hoe heeft het Amsterdam UMC de ontwikkeling van dit traject ervaren?

Guus, Amsterdam UMC: “Heel erg fijn, een transparante samenwerking met aan beide zijden veel vertrouwen. Dat maakt het erg prettig om samen te werken. Eigenlijk zo goed dat we zeker gaan voor een verdere uitrol na het succes van de pilots op drie poli’s”.

Waarom is deze koppeling uniek?

Robbert, B&C; “Het nieuwe EPD zorgt ervoor dat er vanuit één app gewerkt kan worden, één informatiebron, één systeem. In het EPD wordt alle persoonlijke informatie bewaard, dat brengt extreme veiligheid voorwaarden met zich mee. B&C kan waarborgen dat de koppeling 100 procent veilig is. Bij het UMC Groningen is er intern een applicatie gebouwd die de data verwerkt. Deze blijft letterlijk op de eigen server en dus binnen het ziekenhuis om de veiligheid te waarborgen. Bij het Amsterdam UMC wordt de data vanuit EPIC in het juiste formaat op een interne server gezet en vragen de Presentatie- beheer clients ook vanaf deze interne server de data op”.

En waarom dan Bossers & Cnossen met EPIC?

Robbert, B&C: “EPIC als leverancier is een enorm grote club, het is een eer voor ons dat zij met ons in zee gaan. EPIC is ervan overtuigd dat B&C de juiste partij is, gebaseerd op een goede relatie door vertrouwen en transparantie. Een dergelijke koppeling vergt veel samenwerking vanuit alle partijen. B&C heeft daarin laten zien dat er met korte ontwikkeltijden wordt gewerkt, zij erg flexibel is en daarnaast bedienen wij al lange tijd erg grote spelers in de zorg waar Amsterdam UMC en UMC Groningen er twee van zijn. Wij zijn specialist in het waarborgen van de veiligheid met betrekking tot persoonsgegevens/patiëntengegevens. Dit is een van de redenen dat Presentatiebeheer door veel grote zorginstellingen in Nederland ingezet wordt”.

Waar in de ziekenhuizen hebben jullie deze koppeling gelegd?

Robbert, B&C; “In het Amsterdam UMC zijn we begonnen op de afdeling oogheelkunde. Bij UMC Groningen wordt de koppeling organisatiebreed uitgerold over alle poli’s waar patiëntoproepen worden getoond”.

Amsterdam UMC is nu de eerste met een dergelijke EPIC koppeling.

Hoe bevalt het tot nu toe en wat zijn de reacties? Guus, Amsterdam UMC: “Heel positief. We willen nog wat finetunen met de look en feel en naar welke schermen de exacte informatie gestuurd moet worden. Het feit dat de informatie live uit EPIC wordt gehaald en real-time op de schermen staat is een enorme toegevoegde waarde. Er is geen ruimte voor menselijke fouten door de directe koppeling en bovendien ben je altijd actueel. We hebben er geen omkijken naar, het systeem gaat ‘s ochtends aan en ‘s avonds automatisch weer uit. Echt een super toepassing”.

Robbert, hoe zie jij vanuit Bossers & Cnossen de toegevoegde waarde?

Robbert, B&C; “De informatie die wij rechtsreeks ophalen wordt binnen 1.4 seconde op het scherm getoond. Patiënten worden dus real-time direct goed geïnformeerd zonder dat dit de medische experts tijd kost. Vaak zien wij een én én scenario, daarmee bedoel ik, een los oproepsysteem en een los narrowcasting systeem om te informeren. Met deze koppeling is dat niet meer nodig. Alle informatie komt uit één bron en wordt getoond op één scherm, dit verhoogt de waarde van de content voor de lezers en de ziekenhuizen.

Relevante informatie wanneer het er direct toe doet. Dit resulteert bij deze beide ziekenhuizen in alleen al minder vragen bij de balie wat tijd op levert voor beide partijen, zowel medisch personeel als patiënten.

Hebben jullie tips voor zorginstellingen om te koppelen met EPIC/EPD?

Guus, Amsterdam UMC: “Mijn advies zou zijn, wanneer je de mogelijkheid hebt, doe het! Ik weet dat B&C deze koppeling met groot succes heeft kunnen koppelen en wil je meer weten over dit proces van ontwikkeling en hoe dit uiteindelijk zichtbaar is op onze schermen? Wij als Amsterdam UMC delen hierover graag onze ervaring. Deze koppeling geeft enorme verlichting in tijd en vraag aan de balie. Het is zoveel malen patiëntvriendelijker dat je eigenlijk niet zonder zou willen.

Robbert, B&C: “Uiteraard raad ik elke zorginstelling aan om met EPIC te koppelen. De hoofdreden? Door één bron te gebruiken weet je dat je informatie altijd juist is. Een eigen oproepsysteem is niet nodig, maar juist een rechtstreekse koppeling zorgt voor geen ruis op de lijn. Wees niet angstig, ga eens het gesprek aan zodat ook de waarborging van de veiligheid helder wordt. Een rechtstreekse koppeling bespaart een hoop tijd en levert directe relevantie op. Mocht je interesse hebben dan kunnen wij je ook in contact brengen met Amsterdam UMC of UMC Groningen om ervaringen te delen”.

In beide ziekenhuizen is de koppeling tussen EPIC en narrowcasting sinds einde 2018 actief. Wil je meer weten over hoe Bossers & Cnossen dit gerealiseerd heeft, neem contact op met Robbert van der Veen via 050 850 6900 of robbert.vanderveen@bnc.nl.

Categorie

Tags

Werken bij Bossers

#werkenbijbossers

Ook interessant