logo bnc
logo bnc

Minder tijd aan ICT-onderhoud, meer tijd voor cliënt

8 juni 2018

Minder tijd aan ICT-onderhoud, meer tijd voor cliënt

Een verouderde ICT-omgeving

ZuidOostZorg beheerde de eigen ICT-omgeving al jaren op locatie. De centrale server- en storageomgeving was sterk verouderd, en zowel in technisch als in economisch opzicht afgeschreven. Kortom: de ICT-omgeving was dringend aan vervanging toe, ook met het oog op mogelijke ontwikkelingen in de zorg.

Snel veranderende eisen

Want: de invulling van de zorg is sterk afhankelijk van het beleid van de overheid. Dat beleid kan snel veranderen. Daardoor is het lastig te voorspellen waar een zorgorganisatie zich over drie jaar op moet focussen. In welke zorgdisciplines kan de organisatie het beste investeren? Welke activiteiten moeten worden uitgebreid, en welke onderdelen afgebouwd?

Een keuze voor de toekomst

Met het oog op de continu veranderende eisen aan de zorg, besloot ZuidOostZorg geen lange termijn-investeringen te doen in een eigen on-premise server- en storage-oplossing, maar te kiezen voor de toekomst. Een toekomst waarin de organisatie flexibel kan zijn, schaalbaar, en direct kan reageren op nieuwe ontwikkelingen, zoals een op hande zijnde fusie.

Een nieuwe, virtuele ICT-omgeving

Bossers & Cnossen levert ZuidOostZorg een dienstverlening die gebaseerd is op een maandelijks gefactureerde IBM Cloud Bare Metal infrastructuur, met VMware als hypervisor. De oude ICTomgeving was al voorzien van VMware, waardoor Bossers & Cnossen met inzet van VEEAM software een live-migratie van de servers uit kon voeren. Vervolgens is er een laatste datasynchronisatie uitgevoerd. Binnen de kortste keren werkten de medewerkers via een nieuwe, virtuele ICT- omgeving, draaiend op IBM Cloud. De Citrix werkplek-omgeving is vervangen door een Microsoft Windows 2012 R2 RDS-cluster, dat alle medewerkers voorziet van een virtuele desktop.

Toename van mobiele devices

Behalve basisfunctionaliteit – zoals Active Directory Services, e-mail via Exchange en file servers – zijn ook zorgspecifieke applicaties met App-V technologie gevirtualiseerd en beschikbaar gesteld via de virtuele desktop. Medewerkers gebruiken nu verschillende devices om in te loggen op de cloudomgeving. Daardoor hebben ze makkelijker en sneller toegang tot cliënt-informatie.

Opschalen binnen een paar uur

Omdat Bossers & Cnossen de virtuele werkplek geheel geautomatiseerd uitrolde, inclusief alle applicaties waar de zorgverleners mee werken (bijvoorbeeld Office en het elektronisch cliëntendossier), was het opschalen binnen een paar uur gerealiseerd. De gerealiseerde werkplekken konden direct worden gebruikt door de 150 nieuwe medewerkers.

Overal en altijd toegang tot informatie

Dankzij de toename van mobiele devices zijn zorgverleners niet langer gebonden aan een vaste werkplek. Ze kunnen overal, op elk moment inloggen en veilig over alle cliënt-informatie beschikken. Er worden géén data opgeslagen op de mobiele devices: ze worden enkel gebruikt om in te loggen op de virtuele werkplek.

Tevreden medewerkers, hogere productiviteit

Daarnaast kunnen zorgverleners aan het bed nu meteen registraties doen en gegevens direct verwerken via iPads. De administratie vindt een stuk efficiënter plaats. Daardoor kunnen ze zich richten op de taken waar ze écht verschil in maken: de zorg. Resultaat: tevreden medewerkers en een aanzienlijk hogere productiviteit. En daarnaast hebben de medewerkers veel meer tijd en aandacht voor de klant, wat leidt tot een hogere klanttevredenheid.

Meer tijd voor informatiemanagement

Ook de ICT-ers kunnen zich dankzij de oplossingen van Bossers & Cnossen richten op hun grootste kracht: het optimaliseren van bedrijfsprocessen. Ze hoeven geen tijd meer te investeren in ICT- infrastructuur(. Daardoor kunnen ze de juiste software blijven selecteren om de zorgprocessen optimaal te ondersteunen.

Beheren op afstand

Omdat Bossers & Crossen de volledige omgeving op afstand beheert, hoeft ZuidOostZorg niet meer om te kijken naar het dagelijkse onderhoud. Voorbeelden van het werk dat Bossers & Cnossen de opdrachtgever dagelijks uit handen neemt?
 

  • Dagelijkse back-up van alle servers en bedrijfsgegevens;
  • Continue monitoring van de omgeving en waar nodig bijstelling van de capaciteit;
  • Maandelijks de omgeving voorzien van de laatste veiligheidspatches;
  • 24 uurs-dienstverlening.

Zo verzekert Bossers & Cnossen dat de volledige ICT-omgeving goed blijft werken en dat ZuidOostZorg kan blijven doen waar ze het best in is: onderscheidende zorg bieden die perfect inspeelt op de wensen van de klant. Van de mensen aan het bed tot het informatiemanagement:
Bossers & Cnossen maakt het werk van alle medewerkers van ZuidOostZorg efficiënter en uitdagender.

Meer weten over Cloud?
Bel met Tim

06 4769 0600

Meer weten over Cloud?
Bel met Tim